De nettowinst over het boekjaar bedroeg € 276 miljoen, een absolute recordwinst voor de Groep. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Hiervoor gecorrigeerd kwam de Ebit van onze 'voort te zetten bedrijfsactiviteiten' uit op € 82 miljoen bij een omzet die met 9,5% toenam tot € 2.346 miljoen.
Koen Slippens, CEO: "Het jaarthema van 2018 was 'Focus' en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekende dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende internationale Foodservicespeler te worden.
Met de verkoop en carve out van EMTÉ, het succesvolle eerste jaar van de samenwerking met Heineken, de opzet van ons nieuwe organisatie- en aansturingsmodel, de integratie en expansie van onze activiteiten in België en alle voorbereidingen op ons nieuwe internationale ERP-landschap, is er ongelofelijk hard gewerkt en hebben we de grenzen van van wat we als organisatie aankonden opgezocht.
Met een groei van bijna 9% in Nederland en ruim 14% in België hebben we in beide landen fors marktaandeel gewonnen. De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons al marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019."
Download hieronder het volledige persbericht.
Download Jaarcijfers 2018
(114,7 kB)
Jaarverslag
Het jaarverslag over 2018 verschijnt op 5 februari 2019. In onze trading update van 18 april 2019 zullen wij nader ingaan op de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van 2019. Op 18 juli 2019 worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.
Wilt u persberichten van Sligro Food Group als e-mail ontvangen? Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wilt ontvangen naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl