18 juli 2024 - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Koen Slippens, CEO: “De marktomstandigheden in Nederland en België zijn zoals verwacht uitdagend. Het consumentenvertrouwen blijft laag en de impact van de hoge inflatie van de afgelopen jaren en het slechte weer drukt de bestedingen van consumenten. De verschuiving van tabaksomzet tussen de diverse retail afzetkanalen vertroebelt het beeld enigszins, maar de onderliggende trend is duidelijk zichtbaar.
Buiten de ontwikkelingen in de markt, hebben we binnen onze organisatie een aantal keuzes gemaakt die op korte termijn niet bijdragen aan omzetgroei. We hebben onze Belgische infrastructuur in de afgelopen negen maanden integraal omgezet naar onze bestaande IT-omgeving en voeren op een aantal locaties nog fysieke verbouwingen uit. Dat gaat ons helpen onze klanten beter te bedienen, waarmee we vanaf de tweede jaarhelft ruimte voor omzetherstel en groei in België zien. Op de korte termijn kunnen onze klanten daar nog hinder van ondervinden.
Daarnaast hebben we in goed overleg met een aantal klanten de keuze gemaakt de dienstverlening te beëindigen, als er geen zicht was op een voor beide partijen rendabele afspraak. Beide elementen zijn onderdeel van ons plan om het rendement op termijn te verbeteren, maar resulteren op korte termijn in omzetdaling.
Onze invloed op de marktomstandigheden en het economisch sentiment is beperkt. We richten ons binnen de organisatie dan ook vooral op de zaken die we wel direct kunnen beïnvloeden. Enerzijds is dat een daadkrachtige executie van ons plan wat tot rendementsverbetering zal leiden, anderzijds sturen we harder op kostenreductie om de effecten van prijsstijgingen en lagere volumes op te vangen. Op de meeste elementen van ons plan liggen we goed op schema, met uitzondering van de omzetgerelateerde initiatieven. Daarmee leggen we de basis voor verbetering van het rendement, wat naar onze overtuiging wordt versneld als de markt weer herstelt. Aanvullende kostenbesparende maatregelen zijn geïdentificeerd en worden geïmplementeerd. Daarnaast gaan we in deze competitieve markt vol voor klantbehoud en klantacquisitie om de omzetontwikkeling positief aan te jagen.
We hadden geanticipeerd op pittige marktomstandigheden en wisten dat we een plan in uitvoering gingen brengen waarin de kosten voor de baten uit gaan. In dat opzicht zijn de resultaten zoals we die vandaag presenteren voor ons niet verrassend. De ontwikkeling van de markt en de inflatie hebben wel meer impact dan wij zelf vooraf hadden ingeschat. Wij zijn dan ook nog wat voorzichtig in onze verwachtingen voor de tweede helft van het jaar. We gaan voor dit kalenderjaar nog niet uit van marktherstel en koersen op een operationeel resultaat (ebitda) wat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar.”
In onze trading update van 17 oktober 2024 zullen wij nader ingaan op de omzetontwikkelingen in het derde kwartaal van 2024.
Wilt u persberichten van Sligro Food Group voortaan per e-mail ontvangen?
Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl